1. Obiekt badań
Cały tekst – pdf
Obiektem badań był samochód ciężarowy marki Isuzu D-Max identyfikowany symbolem próbki PIM/15/002 zgodnie z zapisem w rejestrze zamówień Laboratoriom Badań Pojazdów PIMOT. Dane dotyczące obiektu badań przedstawiono w tabeli 1.
Tabela 1. Dane dotyczące obiektu badań
Nazwa handlowa lub marka i typ pojazdu: | Isuzu D-Max | |
Rodzaj pojazdu, liczba drzwi / kolor nadwozia: | Pick-up, 4-drzwiowy / srebrny | |
Nr VIN: | MPATFS86JET005156 | |
Kategoria pojazdu: | N1 | |
Liczba miejsc siedzących | 5 | |
Marka i rozmiar ogumienia kół jezdnych | osi przedniej | Bridgestone Dueler X/T 255/65R17 |
osi tylnej | ||
Ciśnienie w ogumieniu kół jezdnych | osi przedniej | 0,20 MPa |
osi tylnej | 0,25 MPa | |
Maksymalne obciążenie (według tabliczki znamionowej) |
osi przedniej | 1350 kg |
osi tylnej | 1870 kg | |
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu | 3000 kg | |
Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów | 6000 kg |
2. Cel badań
Celem badań było wyznaczenie parametrów i charakterystyk obiektu badań.
3. Zakres badań
Zakres badań samochodu obejmował:
3.1. Pomiary rozkładu masy pojazdu na poszczególne koła jezdne, osie kół jezdnych i strony pojazdu.
3.2. Pomiary podstawowych wymiarów zewnętrznych i wewnętrznych pojazdu.
3.3. Wyznaczenie charakterystyk sprężysto – tłumiących zawieszenia pojazdu.
3.4. Ocena samosterowności osi jezdnych pojazdu.
3.5. Wyznaczenie charakterystyk geometrycznych i sprężystościowych układu kierowniczego pojazdu;
3.6. Wyznaczenie położenia środka masy pojazdu.
3.7. Wyznaczenie granicznego statycznego kąta przechyłu poprzecznego.
3.8. Wyznaczenie momentów bezwładności.
4. Wyniki pomiarów
4.1. Pomiary rozkładu masy pojazdu na koła jezdne, osie kół jezdnych i strony pojazdu wykonano dla trzech stanów obciążenia
4.1.1. Masa pojazdu w stanie nieobciążonym, czyli:
bez kierowcy i pasażerów, płyny eksploatacyjne w objętości nominalnej, zbiornik paliwa wypełniony w 100%;
4.1.2. Masa pojazdu w stanie obciążonym:
kierowcą (75 kg), pasażerem na prawym przednim fotelu (75 kg) oraz aparaturą pomiarową (20 kg na podłodze za fotelem kierowcy i 20 kg na podłodze za przednim prawym fotelem) wraz z mocowaniem;
4.1.3. Masa pojazdu w stanie obciążonym:
kierowcą (75 kg), pasażerem na prawym przednim fotelu (75 kg), aparaturą pomiarową (20 kg na podłodze za fotelem kierowcy i 20 kg na podłodze za przednim prawym fotelem), pasażerami na tylnej kanapie (2×75 kg + 1×50 kg = 200 kg) oraz ładunkiem umieszczonym w środku geometrycznym skrzyni ładownej (525 kg) wraz z mocowaniem.