1. Obiekt badań


Cały tekst – pdf
Obiektem badań był samochód ciężarowy marki Isuzu D-Max identyfikowany symbolem próbki PIM/15/002 zgodnie z zapisem w rejestrze zamówień Laboratoriom Badań Pojazdów PIMOT. Dane dotyczące obiektu badań przedstawiono w tabeli 1.

Tabela 1. Dane dotyczące obiektu badań

Nazwa handlowa lub marka i typ pojazdu: Isuzu D-Max
Rodzaj pojazdu, liczba drzwi / kolor nadwozia: Pick-up, 4-drzwiowy / srebrny
Nr VIN: MPATFS86JET005156
Kategoria pojazdu: N1
Liczba miejsc siedzących 5
Marka i rozmiar ogumienia kół jezdnych osi przedniej Bridgestone Dueler X/T 255/65R17
osi tylnej
Ciśnienie w ogumieniu kół jezdnych osi przedniej 0,20 MPa
osi tylnej 0,25 MPa
Maksymalne obciążenie (według tabliczki znamionowej)
osi przedniej 1350 kg
osi tylnej 1870 kg
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu 3000 kg
Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów 6000 kg

2. Cel badań


Celem badań było wyznaczenie parametrów i charakterystyk obiektu badań.

3. Zakres badań


Zakres badań samochodu obejmował:

3.1. Pomiary rozkładu masy pojazdu na poszczególne koła jezdne, osie kół jezdnych i strony pojazdu.


3.2. Pomiary podstawowych wymiarów zewnętrznych i wewnętrznych pojazdu.


3.3. Wyznaczenie charakterystyk sprężysto – tłumiących zawieszenia pojazdu.


3.4. Ocena samosterowności osi jezdnych pojazdu.


3.5. Wyznaczenie charakterystyk geometrycznych i sprężystościowych układu kierowniczego pojazdu;


3.6. Wyznaczenie położenia środka masy pojazdu.


3.7. Wyznaczenie granicznego statycznego kąta przechyłu poprzecznego.


3.8. Wyznaczenie momentów bezwładności.


4. Wyniki pomiarów

4.1. Pomiary rozkładu masy pojazdu na koła jezdne, osie kół jezdnych i strony pojazdu wykonano dla trzech stanów obciążenia

4.1.1. Masa pojazdu w stanie nieobciążonym, czyli:

bez kierowcy i pasażerów, płyny eksploatacyjne w objętości nominalnej, zbiornik paliwa wypełniony w 100%;

4.1.2. Masa pojazdu w stanie obciążonym:

kierowcą (75 kg), pasażerem na prawym przednim fotelu (75 kg) oraz aparaturą pomiarową (20 kg na podłodze za fotelem kierowcy i 20 kg na podłodze za przednim prawym fotelem) wraz z mocowaniem;

4.1.3. Masa pojazdu w stanie obciążonym:

kierowcą (75 kg), pasażerem na prawym przednim fotelu (75 kg), aparaturą pomiarową (20 kg na podłodze za fotelem kierowcy i 20 kg na podłodze za przednim prawym fotelem), pasażerami na tylnej kanapie (2×75 kg + 1×50 kg = 200 kg) oraz ładunkiem umieszczonym w środku geometrycznym skrzyni ładownej (525 kg) wraz z mocowaniem.